communicatieadvies & copywriting

uw partner voor succesvol communiceren met uw klanten

Het verschil tussen SEO en SEA

SEO is een afkorting voor de Engelse term Search Engine Optimization, of te wel ‘Zoekmachine Optimalisatie’. Het is een vorm van internetmarketing met het gebruik van zoekmachines waarbij het doel is om een website zo hoog mogelijk te laten scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine als bijv. Google.

SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising, naar het Nederlands vertaald ‘Zoekmachine Adverteren’. Ook dit is een vorm van internetmarketing via zoekmachines, maar richt zich op de gesponsorde resultaten (advertenties) van een zoekmachine. Deze advertenties staan vaak aan de zijkanten van de gevonden resultaten. Ook hier wil je een zo hoog mogelijke positie halen, om op die manier een zo hoog mogelijk rendement te behalen. Bij SEA geldt overigens dat niet altijd de hoogste positie het meest oplevert. En omdat je advertentie alleen te zien is bij bepaalde zoekwoorden, zal de advertentie ook altijd doelgroepgericht zijn.

Als je deze twee termen samen neemt, krijgt je SEM (Search Engine Marketing), dus Zoekmachine Marketing. Het gericht aanspreken van een doelgroep door het gebruik van zoekmachines. Het is in deze tijd misschien wel het belangrijkst voor bedrijven: goed zichtbaar zijn in de eerste zoekresultaten. En het is vergeleken met de traditionele advertenties in tijdschriften en bladen, een goedkope manier om de zichtbaarheid van je bedrijf te promoten. Door verschillende rapporten is ook nog eens de effectiviteit van de Zoekmachine Marketing heel meetbaar.