communicatieadvies & copywriting

uw partner voor succesvol communiceren met uw klanten

Klanten

Soms krijg ik via de mail een verzoek binnen om een offerte te maken voor een project. Meestal krijg je summiere informatie binnen en moet je ofwel doorvragen of je belt de aanvrager op om een afspraak te maken zodat je goed geïnformeerd een offerte kan opstellen.


Laatst kreeg ik een aanvraag binnen voor het maken van een offerte voor de begeleiding van de uitgave van een boek. Het ging om redactioneel werk. Na wat vragen te hebben gesteld via de mail, had ik een goed beeld. Dus een offerte opgesteld en gestuurd naar de aanvrager. Weken gingen voorbij waarin ik geen reactie mocht ontvangen. In principe moet je dan zelf contact opnemen met de vraag of de offerte duidelijk is en of er nog enige informatie nodig is.
Enkele weken nadat ik de offerte had verstuurd, kreeg ik ineens van de aanvrager de vraag of de offerte nog geldig was, want dan zou ik de opdracht krijgen. Blij dat er plots een reactie kwam, heb ik natuurlijk positief beantwoord en direct aan de slag gegaan (niet voordat ik een getekende offerte had!). Dit is een voorbeeld van hoe het kan gaan.

Soms gaat het niet zoals je wilt en krijg je geen reactie meer nadat je een offerte hebt gemaakt. Dit lijkt een trend te worden. Gewoon niet meer reageren. Ik zelf vind dat niet zo prettig en vind het een kleine moeite om degene die de offerte heeft gemaakt op z'n minst te laten weten dat de opdracht naar iemand anders gaat. Dat weet je ook waar je aan toe bent.

Conclusie: krijg je een aanvraag binnen, maak dan een afspraak. Zorg ervoor dat je de opdracht duidelijk hebt, zodat je een perfecte offerte kunt maken. Neem na uiterlijk twee weken contact op en vraag of de offerte duidelijk is en of men nog meer informatie nodig heeft. Als je een potentiële klant al eens 'live' gezien hebt, is de kans groter dat je de opdracht gegund wordt.